[av_three_fifth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-33gdjo’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jx4d30pv’ custom_class=” admin_preview_bg=”]
Arvot ohjaavat Antellin toimintaa
Antellin arvot määriteltiin edellisen kerran 25 vuotta sitten. Yrityksen toiminta ja koko ympäröivä maailma on kuitenkin muuttunut näiltä ajoilta huomattavasti. Aiemmin määriteltyjen arvojen koettiin olevan edelleen erittäin tärkeitä, mutta ne eivät ohjanneet tekemistä kohti tavoitteita.
Tämä ajatus käynnisti laajan sisäisen arvoprosessin, jossa lähdettiin liikkeelle arvojen syvimmästä tarkoituksesta ja merkityksestä. Mitä ovat arvot? Miten toimimme nyt ja miten haluamme toimia tulevaisuudessa?
Arvoprosessin tuloksena syntyivät seuraavat arvot:
Välittäminen
Ratkaisukeskeisyys
Maku
Innostuneisuus
Välittäminen
Antellilla vallitsee välittämisen kulttuuriin, jossa välitetään niin asiakkaista, työyhteisöstä, tuloksesta, ympäristöstä kuin omasta itsestä.
Välittäminen on näkynyt Antellin toiminnassa jo alkuajoilta lähtien, jolloin itse Katri Antell otti työntekijöitä omaan kotiinsa asumaan. Tänä päivänä välittäminen näkyy erilaisina pieniltäkin tuntuvina tekoina, kuten kiittämisenä ja hyvien huomenien toivottamisena, oman työn laadusta huolehtimisena, haluna oppia jatkuvasti uutta sekä työturvallisuuteen liittyvien asioiden huomioimisena päivittäisessä työssä.
Välittäminen on asenne ja toimintatapa, joka vaatii pitkäjänteisyyttä ja pyyteettömyyttä. Myös palautteen antaminen on välittämistä, sillä saatu palaute antaa mahdollisuuden kehittyä.
Ratkaisukeskeisyys
Ratkaisukeskeisyys kumpuaa arjen luovuudesta, joka on osa päivittäistä toimintaa. Henkilöstöravintolassa asiakastarpeiden ja -toiveiden tyydyttäminen nopeasti ja luovasti vaatii todellista arjen ratkaisutaitoa.
Ratkaisukeskeisyydessä oleellista on pitää katse tiukasti kiinni tulevaisuudessa. Menneistä voi oppia, mutta niitä ei tule jäädä vatvomaan, koska mennyttä ei voi muuttaa. Ratkaisukeskeinen toimintatapa ohjaa myös viemään asiat maaliin asti. Arjen kiireessä kun asiat jäävät helposti kesken ja selvittämättä.
Osa ratkaisukeskeisyyttä on myös hyväksyä, että inhimillisessä toiminnassa sattuu virheitä. Niiltä ei voi koskaan täysin välttyä. Virheisiin suhtautuminen on kuitenkin olennaista. On tärkeä määrittää, miten asia korjataan ja miten varmistetaan, ettei sama virhe toistu tulevaisuudessa.
Maku
Maulla tarkoitetaan paljon muutakin kuin pelkkää tuotteen makua. Esimerkiksi hyvän maun mukainen käytös kuuluu olennaisesti Antellin yrityskulttuuriin. Antellin kaikessa toiminnassa on hyvä maku – jokaisen on mukava tulla töihin, asiakkaita ja työyhteisöä arvostetaan, tervehditään ja kiitetään.
Maku tarkoittaa totta kai myös ruoan maukkautta: keskeisenä ajatuksena Antellin ravintoloissa onkin tarjota itte tehtyä, maukasta ruokaa. Antellilaisilla onkin tapana sanoa ”Hyvä maku ei maksa, mutta mauttomuus maksaa”. Esimerkiksi oikein keitetyn pastan hinta on täysin sama kuin ylikypsäksi keitetyllä. Sen sijaan huonosti tekeminen maksaa, kun asiakkaat katoavat vaikkapa epäystävällisen käytöksen tai mauttoman ruoan takia.
Innostuneisuus
Innostuneisuus on valinta. Se on halua oppia uutta avoimin mielin sekä uskallusta kokeilla ja tehdä asioita uudella tavalla – vaikka ei aina onnistuisikaan. Innostus myös ruokkii itseään, sillä se luo helposti ympärilleen positiivisen kehän, jonka voimasta innostus tarttuu myös muihin: yhden innostuttua toinenkin innostuu asiasta.
Esimiesten innostuneisuus on Antellin toiminnassa erityisen tärkeää. Kun esimerkiksi ravintolapäällikkö on innostunut työstään, leviää innostus muuhunkin henkilökuntaan ja asiakkaisiin. Näin koko ravintola alkaa lopulta sykkiä ravintolapäällikön innostunutta sykettä.
[/av_textblock]
[/av_three_fifth]